7 april Nieuw Bethesda - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu 7 april Nieuw Bethesda - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu

7 april Nieuw Bethesda

Door: Petra + Lucas

Blijf op de hoogte en volg Petra en Lucas

10 April 2014 | Angola, Sabié

Om acht uur met het busje van Marius zo'n honderd meter maar naar tekeningen. An bosjesmannen, die Hester ons toont en waarbij zij deskundige uitleg geeft. Ze zijn vrij goed bewaard gebleven (zie foto's), al moet je wel goed kijken om in de rode en witte krabbels gewapende kereltjes en diertjes te herkennen.
Daarna brengt Marius ons naar Graaff Reinet, mooi gelegen in de bocht van de Zondagsrivier. Dit stadje wordt ook wel 'de juweel van de Kharu' genoemd. Het heeft een lange geschiedenis omdat het een van de oudste stadjes van Zuid-Afrika is. Het heeft meer dan 200 nationale monumenten, Kaap-Hollandse architectuur.
We bezoeken vijf musea (korting!), zeer de moeite waard, en een Duits-gereformeerde kerk. Bij het daarnaast gelegen urnenveldje ontdekken we een inscriptie van een meneer en mevrouw Du Preez. Maar navraag bij Marius Du Preez blijkt dat hij deze mensen niet kent.
Om twee uur gaan we terug met een stop in Nieuw Bethesda voor een stop bij Helen Martins, een inmiddels overleden zweverig vrouwtje dat de meest fantasierijke beelden van cement en glas maakte. Haar huis versierde ze met gemalen glas op de deuren en muren, en zelfs het plafond gaf ze opvallende kleuren. Heel apart en een beetje bizar, zeker als je bedenkt dat ze erg eenzaam was, miskend werd en op ze entigjarige leeftijd zelfmoord pleegde door een mix van wager en soda ste drinken. Afschuwelijke inwendige verbrandingen moeten het gevolg geweest zijn.
Terug naar de boerderij laten e ons afzetten bij een bankje, waarvolgens Marius verliefde stelletjes de zonsopgang of -ondergang afwachten. Net iets voor ons dus. Wij maken er een foto met de zelfontspanner en doen het ernaast gelegen labyrint: allerlei cirkelgangen om dichter bij je eigen ik te komen. Niets voor Petra dus, die barst al bij tijdens het eerste rondje in lachen uit.
Om zes uur geeft JP uitleg over de fossielen die hij de afgelegen 17 jaar met zijn twee zonen (inmiddels geëmigreerd) heeft verzameld. Indrukwekkend.
Daarna verzorgt JP een heerlijke braai in een ander prachtige ruimte van de boerderij, waar aan de muur allerlei oude instrumenten en werktuigen hangen. Wat braait hij? Worstjes, kip, schapenvlees, plus salade.
Petra voelt zich duidelijk beter.

• 10 April 2014 - 19:10

Irma:

Fijn dat Petra zich beter voelt. Toch goed om die cirkelgangen te doen.
    Hier in Nederland is het lente. Ik zou op schoolkamp zijn deze week maar ben ziek thuis. Naar Zuid-Afrika gaan kan wel, dus daar maken jullie me weer blij mee.
    Tot laterrrrrr