14 april, een na laatste dag - Kaapstad - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu 14 april, een na laatste dag - Kaapstad - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu

14 april, een na laatste dag - Kaapstad

Door: Lucas en een staartje Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Lucas

15 April 2014 | Angola, Sabié

Rustig begin van de dag, na een rustige nacht. Omdat het niet meer zo heet was vannacht, hoefde de ven niet an en dat scheelt direct een stuk: geen herrie en gehijg in je nek.
Ontbijtje en dan met de huistaxi naar het Watefront om de boot van tien uur naar Robbeneiland te nemen (tickets hadden we de vorige dag via internet besteld, betaald en geprint). Uurtje varen. Soms Robben en dolfijnen langszij. Duidelijk frisser, zeker als we voet aan wal op Het beruchte eiland van ex-politieke gevangenen zetten.
De meute wordt in zes bussen gepropt, en we krijgen een rondrit meet uitleg. Daarna komen we voor een wandelrondgang in handen van een ex-gevangene met een stem als een kanon. Indrukwekkend om de krappe cel van Mandela te zien. Geen glas voor de ramen, zodT het er 's winters bar koud was en 's zomers flink heet. Wat een ontberingen moeten die mensen meegemaakt hebben - en dan toch zo sterk en trots blijven!
De meesten van de toeristen hebben duidelijk geen rekening gehouden met de kou en felle wind en vernikkelen in hun schaarse zomerkloffie tijdens de rondgang - kleine afspiegeling van wat de gevangenen hier moeten hebben gevoeld.
Terug met de katamaran. Hoge golfslag, zodat er geregeld kreetjes worden geslaakt als we flink op en neer gaan.
Terug bij Waterfront scoren we een broodje en koffie en zetten ons weer in de rode dubbeldekker om ons door de stad te laten rijden en informeren. We willen naar het Joods museum om er de tentoonstelling van Mandela te 83! Zien, maar ach en wee: dat blijkt gesloten. Weer de bus in, weer een rondritje.
Inmiddels is het tijd geworden om onze retourtickets te bevestigen en uit ge printen.
Laatste avondmaal. Weer bij het Waterfront, waar het wel druk is maar duidelijk minde druk dan gisteravond. Wel weer ge3zellige straatmuzikanten. We dikken de maaltijd an met cocktails en wijn, en gaan licht aangeschoten (de dames althans) per taxi huiswaarts.
Morgen doen nNell en John nog een excursie naar Kaap de Goede Hoop. Hopelijk zijn ze bijtijds teug voor de transfer naar het vliegveld, die gepland staat op drie uur. Om half zeven morgenavond moeten we via Parijs naar Holland, waar we hopelijk woensdag tegen het eind van de morgen arriveren. Zorgt u voor de gebruikelijke grootse ontvangst, beste mensen? Fanfare en tv (Joris Linsen?) is wel het minste waar we op rekenen.
Tja, wat mij betreft tijd voor een korte evaluatie.
Prachtig land, ik had er nog lang willen blijven. Zo te horen de andere drie niet, die zijn wel weer aan Holland toe. Petra zeker, al is het maar om de (klein)kinderen.
Tot het eind toe goede harmonie in ons groepje. John en ik zaten soms op het randje: we zijn en blijven nu eenmaal twee eigenwijE schoolmeesters, maar geëscaleerd is er niets. Nel zorgde voor aangenaam nuchter tegenwicht. Typerende uitspraken van haar: "Dat hoeft voor mij niet zo." "Zullen we dat nou wel doen, we kunnen toch ook gewoon...."; "Souvenirs? Wat moet ik met al die rommel / Je moet hete allemaal maar afstoffen" en allerlei variaties daar op. Verder vallen vaak uit haar mond allerlei uitspraken te noteren als: "Ik moet vreselijk nodig, waar kan ik..." " Ja, gaan jullie maar alvast, ik moet eerst..." En Petra? Die behoeft geen betoog: om met Petra ruzie ge krijgen, moet je van goede huize komen.
Basta, dixi. Wacht nog even, beste mensen, Petra sluit onze verslagjes af. Wat mij betreft: tot gauw in Holland!

Ik vind Zuid-Afrika een prachtig land wat de natuur betreft.Leuke mensen ontmoet en fijne reis gehad. Lucas heeltallige oberKaapstad geschreven. Het verhaal van de politieke gevangene die ons de rondleiding op Robbeneiland gaf heeft diepe indruk op mij gemaakt.
Heerlijke swingende muziek ( ook gekocht) .Dit land is zeer de moeite waard. Ga het bezoeken als je daarvoor in de gelegenheid bent.

Foto's volgen nog.

  • 15 April 2014 - 19:53

    Eric:

    Petra, Luuk, ik heb genoten van jullie verslag, de ervaringen en de foto's. Goede reis terug.

    Groetjes,

    Eric

  • 16 April 2014 - 09:51

    Gerard O:

    Ik vond de foto`s en verslagen weer geweldig!!

  • 16 April 2014 - 15:29

    Gerard G:

    Petra en Lucas Ik heb weer genoten van alle foto's en verslagen.

    Petra het was leuk je van ochtend even te hebben gezien.

    Gerard

  • 16 April 2014 - 18:37

    Irma:

    Wauw...dat moet indrukwekkend geweest zijn, dat bezoek aan Robbeneiland.
    Ik had gisteren al een spandoek gemaakt. Ik had geen idee wanneer jullie huiswaarts zouden keren dus ik dacht...dan is het maar af. Nu....woensdagavond half 7.....lees ik dat jullie woensdag in de middag thuiskomen. Thuisgekomen zijn dus.....
    Tja...nu zit ik hier met dat spandoek. Misschien hang ik hem aan mijn balkon, dan is het misschien leuk dat jullie eens langslopen. Het is maar een idee.
    Op het spandoek staat: welkom thuis PeLu. Dus bij deze!
    Ik heb weer zitten genieten bij de verhalen en foto's, jullie kennen me.
    Wanneer gaan jullie weer en waarheen? Misschien is het leuk dat ik meega. Ook dat is maar een idee. Valt me spontaan in.
    Liefs,
    Irma

  • 17 April 2014 - 13:39

    Bettie:

    Poeh, dat was wel een intense belevenis, zoveel geschiedenis en natuur zijn(is) aan jullie voorbij gegaan.
    In Amsterdam heb ik 2x de film van Mandela gezien (alleen maar oudere mensnen in de bios!).
    Heerlijk weg dobberen in nostalgie, ik vond vooral de acteur ook erg leuk.
    Apartheid, zal het verdwijnen? Misschien in kleur, maar daarna komt het weer ergens anders tevoorschijn,
    in armoede, begaafdheid, status en of wat dan ook.
    Ik hou het positief, misschien is de opening van Costas' boekje wel leuk:

    If the grass weren't greener on the
    other side, humanity would still be in caves
    with no intention to mow any of it.

    Mandela, gelukkig ook een heel ondeugende jonge man, maar sterk en krachtig volwassen,
    een voorbeeld in zijn vriendelijk, hoffelijk gedrag en vooral in het tegemoet treden van allerlei mensen om het beste in hen naar boven te halen.
    ubuntu
    liefs van Bettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra en Lucas

Actief sinds 05 Jan. 2010
Verslag gelezen: 3877
Totaal aantal bezoekers 68036

Voorgaande reizen:

23 Maart 2014 - 16 April 2014

Van Johannesburg naar Kaapstad.

Landen bezocht: