11 april Oudshoorn - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu 11 april Oudshoorn - Reisverslag uit Sabié, Angola van Petra en Lucas Kruse - WaarBenJij.nu

11 april Oudshoorn

Door: Petra en Lucas

Blijf op de hoogte en volg Petra en Lucas

11 April 2014 | Angola, Sabié

'S Morgens heerlijk ontbijtje en om half tien gaan we naar de Cangogrotten, met indrukwekkende zalen vol stalagmieten en stalagtieten en (als die elkaar na honderden jaren treffen) zuilen (kolommen). Pittige gids die de (helaas te grote) groep enthousiast probeert te maken door op rotsformaties te schijnen en er fantasiefiguren in te zien, zoals 'de zuil van Cleopatra'.
Daarna rijdt Marous ons naar de Zwartbegpas, een van de meest spectaculaire bergpassen van het land, via een slingerend weggetje, waarbij hij (vinden hoogtevrezers als Nell en ik) vervaarlijk langs afgronden scheert. Onderweg scoort Petra. Vele soorten protea's.
Om 1 uur terug. Nelle en John gaan een paar uurtjes naar een wijngaard, om er ge proeven en wat wijn ge kopen, Petra gaat wat rommelen in het huisje (vooral proberen om foto's weg ge sturen, maar ja, de verbinding valt soms helemaal weg) en ik zie 'n kans: een wandeling naar de top van de berg. Nou, dat heb ik geweten: in de zinderende hitte een loodzware klim over zeer steile paden van soms wel 45 graden met constant kiezels en keien. Maar twee prachtige natuurmomenten: toen ik een bocht om kwam, stond ik vrijwel oog in oog met vijf zebra's, die me stomverbaasd aankeken ("Wat doe jij in onze wijk?") en daarna de kuierlatten namen. Tweede moment: een reuze sprinkhaan die in m'n gezicht vloog en daarna zoemend en ratelend verder vloog. Ja, daar doe ik het voor! Wel flink moe toen ik terug was. En veel te weinig water mee natuurlijk.
Vanavond is de laatste avond met Marius: morgen rijdt hij ons naar Kaapstad en zeggen we elkaar gedag. Vreselijk dat hij met zijn baas heeft afgesproken dat hij daarna het bussie in een ruk terug naar Johannesburg zal rijden. We hebben aan Marius een goede gids en chauffeur gehad en belonen hem vanavond tijdens de maaltijd met een goed gevulde envelop met inhoud. Petra zal een afscheidswoordje houden en ik een afscheidsliedje met hopelijk toepasselijke tekst, op de melodie van een Zuid-Afrikaans slaapliedje, dat ik ken van Herman van Veen.

  • 11 April 2014 - 18:51

    Irma:

    Zo...dat was even uitslapen vandaag! Was heerlijk...was ik wel aan toe na al die activiteiten. Haha...ik dacht..wat is een blueduiker? Opgezocht en ik zag een mooi beest, een soort antilope. Toe zag ik staan..een protea. Wat is dat voor een dier? Maar dat is een prachtige bloem! Echt heel mooi. Jullie blijven met verrassingen aankomen. Heerlijk! Ik geniet minstens zoveel als jullie. Denk ik.....
    Voor vanavond verheug ik me op een speech van Petra en een lied van Lucas. Verras me maar weer!
    Ben ook benieuwd wat jullie verder gaan doen. Marius neemt afscheid. En jullie? Reizen jullie verder? Komen jullie alweer naar huis of wat? Misschien blijven jullie wel acht maanden van huis en is dit nog maar het begin. Heerlijk! Kom maar op.
    En Lucas....volgende keer wandel ik weer met je mee en zal ik water meenemen. Had ik vanmiddag ook niet aan gedacht. Sorry, aan mij had je niks. Stom van me. Ik maak het goed met je!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra en Lucas

Actief sinds 05 Jan. 2010
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 68034

Voorgaande reizen:

23 Maart 2014 - 16 April 2014

Van Johannesburg naar Kaapstad.

Landen bezocht: